Allmänna villkor
Allmänna villkor
Generella villkor för bl.a. returer, reklamation, leverans och ångerrätt mellan AB Kakofon Org.nr. 556960-2369 (lyser.se) och kund, konsument eller näringsidkare.
1. Lagar och regler
Konsumentköpslag (1990:932), lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) och Köplag (1990:931) är gällande grund. Konsument har rätt till fjorton dagars ångerrätt. Kund måste vara myndig för att kunna ingå avtal. Med kund avses konsument, en fysisk person. Ångerrätten gäller inte för en specialtillverkad produkt / bearbetad vara ex. textilkabel på löpmeter.
2. Beställningar / Ordrar
Beställningar kan göras i webshopen (https://lyser.se) eller via mail. Din beställning konfirmeras med en skriftlig orderbekräftelse. Beställningar anses bindande och kostnader för att leverera kan uppstå tidigt i leveransprocessen, har du gjort fel i din beställning behöver du höra av dig till oss snarast möjligt. Orderbekräftelsen kan hamna i skräppostmappen - kolla där om du inte hittar den i inkorgen.
När kund erhållit orderbekräftelse anses order vara bindande för lyser.se (AB Kakofon). AB Kakofon kan dock ej hållas ansvarig att leverera vid utgången / slutsåld produkt. Lagerstatus kan skilja från vad som verkligen finns på hyllan. Skulle denna brist uppstå meddelar vi er om detta. Vi förbehåller oss rätten att neka kund köp. Vi försöker gärna hitta ett alternativ om kund så önskar.
3. Betalning
Bankgiro / swish
Vi har flera olika betalningsalternativ. Betalning kan ske på bankgiro nr. 769-7147 eller till swish nr. 123 468 77 45. Ange då ordernummer vid betalning. Din order levereras efter att vi mottagit betalningsbekräftelse från banken. Dessa alternativ är att likna vid förskottsbetalning. Absolut bästa sättet att påbörja en affärsrelation eller lösa ett behov vid låg kreditvärdighet.
Kortbetalning / Faktura
Du kan också välja att betala med kort eller faktura via Payson. Konsument och företag inom Sverige kan där välja att handla mot faktura. Faktureras ni direkt av lyser.se / AB Kakofon så uppge gärna fakturanummer vid betalning. Dröjsmålsränta vid försenad/utebliven betalning debiteras. Sedvanlig kreditprövning kan ske vid fakturaköp.
4. Våra priser
Pris anges i svenska kronor (kr) och ska till konsument inkludera svensk moms, (f.n. 25%). Till företag kan priser visas exklusive moms. Konsument kan dock se pris exklusive moms vid varje produkt som extra information.
5. Leveranstid
Vanligtvis levereras orders av lagerhållna varor samma eller nästa dag till fraktbolag. Kund har ofta leveransen till dagen efter den har skickats från oss. Skulle det bli någon avvikelse har vi alltid ambitionen att meddela er detta. Gällande beställningsvaror är leveranstiden längre. Produkten kan behöva produceras och levereras till vårt lager. Leveranser till företag med företagspaket enligt överenskommelse annars om möjligt till utlämningsställe.
6. Leveransförsening
Om en leverans, helt eller delvis försenas kontaktar vi dig och försöker leverera din beställning så snabbt som möjligt. Är det en omfattande leveransförsening har du som kund möjlighet att häva köpet. Konsumentverket ger bra stöd och vägledning.
I en situation som gör det omöjligt för AB Kakofon att till fullo leverera en beställning, exempelvis om vår leverantör inte kunnat fullfölja sitt åtagande gentemot oss, AB Kakofon, friskriver vi oss från extra ersättning till kund i sådan och eller liknande situation, exempelvis leveransförsening.
7. Frakt
Frakt tillkommer på alla beställningar. Fraktkostnad syns varukorgen. För närvarande fast frakt 39:- för konsument. Frakt till företag, företagspaket, är möjlig efter överenskommelse.
8. Garanti
Du ska naturligtvis vara helt nöjd med ditt köp. Skulle det vara något problem eller ett missnöje med en produkt så kontakta oss. Vi vill ha nöjda kunder.
9. Reklamation
Konsumentköpslagen tillämpas. Trasigt eller fel kostar dig inget extra vid en reklamation. lyser.se / AB Kakofon byter ut eller kompletterar det felaktiga / trasiga utan extra kostnader för kunden. Lös inte ut paket med synliga skador som kan ha påverkat skicket på den vara ni beställt. Reklamera direkt på utlämningsstället alternativt till speditören. Be denne returnera leveransen till oss med anledningen till returen på paketet. Informera oss om denna transportreklamation.
10. Outlösta paket
Om köparen/beställaren av någon anledning inte hämtar ut / tar emot sin beställning kan kostnader för returfrakt och hantering av retur tillkomma.
11. Ångerrätt
Distansavtalslagen är riktmärket. Konsumenten har rätt till 14 dagars returrätt, utan att ange anledning. Varan skall dock returneras i oförändrat skick och i eventuell originalförpackning. Vi förbehåller oss rätten att debitera kund om något skulle saknas. Kostnader för returfrakt står kunden för. Returvaror som skickas mot postförskott löses ej ut.
OBS! Bearbetade / kapade varor som levereras per meter, exempelvis textilkablar, eller andra produkter producerade enligt din order ingår ej i ångerrätten. Kontakta oss innan du skickar tillbaka varan/produkten. Använd gärna formuläret via hemsidan. Så snart varan/produkten är returnerad administreras din återbetalning.
12. Integritet
AB kakofon lämnar inte ut eller säljer vidare några personuppgifter, kontaktuppgifter eller annan information om er till tredje part utan ert medgivande. Precis enligt syfte med dataskyddsförordningen (GDPR).
13. GDPR / Cookies
Denna webbplats, lyser.se använder sessionscookies som finns i din dators minne, temporärt, tills du stänger webbläsaren. Sessionscookies berättar för systemet om du är inloggad, vad du lagt i varukorgen etc. Utan dessa vore allt du gjort glömt så fort du klickade på en ny länk. Lite guldfiskminne och du får jobba dubbelt utan att få något riktigt gjort. Du kan neka cookies men då går det inte att handla via shopen eller lägga något i önskelistan. Bara titta. Men det kan vara roligt att bara drömma också.
Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller för behandling av personuppgifter och syftar bland annat till att skydda enskildas personuppgifter. AB kakofon lämnar inte ut eller säljer vidare några personuppgifter, kontaktuppgifter eller annan information om er till tredje part utan ert medgivande.